Laos: je hebt ons verrast! - Reisverslag uit Ban Sithan Nua, Laos van Robin en Jill - WaarBenJij.nu Laos: je hebt ons verrast! - Reisverslag uit Ban Sithan Nua, Laos van Robin en Jill - WaarBenJij.nu

Laos: je hebt ons verrast!

Blijf op de hoogte en volg Robin en Jill

27 November 2014 | Laos, Ban Sithan Nua

Een wat langer verslag aangezien we Laos in 2 weken tijd hebben gedaan en in 1 verslag zullen beschrijven, maar dat betekent natuurlijk niet dat we daardoor minder mee hebben gemaakt!

De grens oversteek tussen Cambodja en Laos ging gemakkelijk. Betalen, sticker in je paspoort en welkom in Laos!

We zijn zelfs mensen tegen gekomen tijdens de rit naar Pakse die we aan het begin van onze reis hadden ontmoet in Vietnam! Grappig dat je tijdens het reizen vaak het pad kruist van mensen die je eerder hebt ontmoet!

Pakse: kort maar krachtig 'geen reet te doen'! Veel geslapen en klaar gemaakt voor de lange busreis naar het noorden: Luang Prabang!

Busrit van 26 uur achter de kiezen, 4 keer overstappen, aangekomen in Luang Prabang, helemaal gebroken!! Een afstand van 1085 km waar wij in Europa een uurtje of 12/13 over zouden doen. Helaas zijn de wegen hier niet zo als thuis.

Als we straks thuis zijn zullen we niet meer snel klagen over wachten op het openbaar vervoer haha we hebben engelen geduld ontwikkeld!

Anyway, wat een gezellig, knus centrum! Natuurlijk weer die avond markt haha! Beetje te vergelijken voor ons gevoel met Hoi An, Vietnam.
Heerlijk dat de Lao bevolking zo relax is, niet heel de dag 'tuktuk' of 'do you want to buy something Miss' aan je kop.

Elephant villiage; tip van mede reizigers om dit zeker te boeken bij de juiste touroperator in Luang Prabang! Misschien wat prijziger maar de moeite waard! Hier werkte ze namelijk met olifanten die ze gered hadden van slechte kampen waar ze voor verkeerde doeleinde werden gebruikt.

En we konden ze géén ongelijk geven!!! Wauw wat een fantastische ervaring!

Aangekomen bij het olifanten dorp mochten we meteen genieten van het geweldige uitzicht en de prachtige natuur want Laos... je hebt ons verrast!
Wat ben je mooi!

Olifanten les gehad, zodat we echte mahout-leraren werden 'PIE PIE' betekende bijvoorbeeld 'lopen' haha echt super leuk! En als bedankje zeiden we tegen de olifant 'Kop chai lye lye'.
Meteen een ritje op de olifant natuurlijk, niks was te gek, Robin voor op haar hoofd, Jill in het zadel en andersom.
Door de rivier heen, echt geweldig! Slurf omhoog voor een lekkere banaan en gaan! 250 kg per dag eten deze geweldige beesten!! Ze scheten ook behoorlijk wat 'coconuts' ;-)

Vervolgens ook even naar baby olifant Maxi wezen kijken, hij was een beetje 'naughty' vertelde onze gids en dat werd meteen duidelijk! Hij rende weg van mama olifant, recht op onze groep af, waardoor wij allemaal achter een boom moesten springen aangezien baby Maxi behoorlijk speels was maar natuurlijk gewoon 200 kilo weegt en ons zo omver beukt! Tja het blijven toch wilde beesten.
Helaas had niemand hier een Kodak-momentje van haha paniek in de jungle!

Vervolgens bij een waterval 'Tad Sae' geweest en lekker gezwommen, terug gegaan naar het olifanten dorp waar een prachtig zwembad met jacuzzi op ons zat te wachten!
We kunnen uren doorgaan over hoe mooi het hier was en tot in de puntjes verzorgd het was, maar we houden het bij de olifanten ;-) jullie kunnen tenslotte de foto's bekijken.

Wij hebben geslapen in een prachtige houten lodge met mooi uitzicht over de rivier en de bergen!

De volgende ochtend werden de olifanten geroepen door de verzorgers en ze luisteren gewoon! Trouwe beesten.

Tijd voor een bad!! En dat mochten wij doen in de rivier. Flink schrobben en borstelen want wat waren ze vies! Olifant kopje onder terwijl wij op haar rug zaten en wij kregen van de olifanten ook een 'shower' met de slurf haha! Ieder had weer haar eigen olifant. Kleine oogjes, grote oren, enorme poten en stekel haartjes.... We zijn verliefd!
Check het filmpje!!

Deze ervaring kunnen we niet in één woord samen vatten zoals jullie merken, maar wat hebben we genoten!

Op naar Vang Vieng wat bekend stond om zijn 'party's' en 'tubing'.
Tubing is met een grote opblaasband over de rivier langs verschillende barretjes: kroegentocht op de rivier!
Jaarlijks gebeurde hier veel (dodelijke) ongelukken vanwege dronken toeristen die de rivier in sprongen van hoge afstanden of andere capriolen uithaalden.
De regering heeft vanwege de slechte reputatie veel kroegen gesloten en het 'tuben' kan nu alleen nog 'georganiseerd' geboekt worden bij touroperators waarbij iedere toerist geregistreerd wordt, mochten ze je kwijt raken haha!
Maar eey! Dat mag de pret niet drukken want niet álle kroegen waren gesloten ;-)

12:00uur! Klaar om te gaan, liggen in die band en Vodka in de hand! Haha hoe vet was dit! Super leuke groep mensen leren kennen waarmee we de rivier onveilig hebben gemaakt! Potje bierpong zijn ze hier niet vies van! En wij trouwens ook niet ;-)
Aangezien we zoveel namen moesten onthouden kreeg iedereen zijn lievelingsfruit als naam en om een of andere reden konden we die beter onthouden als de echte namen!
Dragon fruit was Robin en Jill Passion fruit, Apple, Mango, Grape, Pineapple, kiwi, banana, je kan het zo gek niet bedenken of het werd over de rivier heen geschreeuwd! Hilarisch!

Nét op tijd uit de rivier gevist door een local met tuktuk want moesten vóór 18:00 terug zijn met de band, 17:50 zaten we in de tuktuk hahah!
S'avonds uit eten met de gezellige mensen die we hadden leren kennen en achja: weer de kroeg in....
Pfff 23:00uur katje dol en brak thuis, haha we worden oud!!

Vang Vieng staat ook bekend om z'n mooie natuur! Dit hebben wij gezien door middel van een luchtballon! Super vet tijdens zonsondergang meer dan 300 meter de lucht in met dat ding, zo gaaf! Zo, ook dat kunnen we weer van onze bucketlist afstrepen!

Verder hebben we hier veel gechillt, op de mountainbike wat rond gefietst....2 dagen last van gehad, naar een grot geweest waar je ook kon zwemmen in helder blauw water en Friends gekeken! Haha want serieus bij elke bar of restaurant staat de tv-serie Friends op!

Op naar Vientiane, de hoofdstad, waar vrij weinig te beleven was maar we moeten immers ons vliegtuig hier hebben voor naar Bangkok! Waar we (morgen) 28 november naar toe vliegen!

Ons volgende verslag zal dus geschreven worden in Ti-Ta-Thailand!!!!

Laos: 'Kop chai lye lye'. Bedankt voor deze geweldige tijd en hopelijk tot ooit!

Liefs, Robin & Jill

• 27 November 2014 - 13:18

Gino:

Chickiess!!

Wat een wilde verhalen zeg, jullie maken het wel mee daar.
    En wij maar werken hier?! Achja, verschil moet er zijn natuurlijk.
    Spannend die olifanten maar in de luchtballon??? No way.. Ik blijf liever op de grond:D

Het klinkt allemaal fantastisch en jullie vermaken je prima.
    Pas goed op elkaar en veel plezier nog.

X

• 27 November 2014 - 15:07

Brian:

Super vet wat jullie daar allemaal hebben uitgespookt!

Hopelijk dat ik over een jaar mee kan praten met deze unieke ervaringen!

Veel plezier in Thailand en geniet ervan samen, en let op elkaar.

Xxx

• 27 November 2014 - 15:49

Bernadet:

Dames wat geweldig allemaal!!! Super dat jullie dit samen kunnen beleven. Lekker genieten x

• 28 November 2014 - 12:03

Kitty:

Wat een avondturen, t is net ter land, ter zee en in de lucht met Jill en Robin! Veel plezier meiden, genieten en alvast een goeie reis en veel plezier in Ti Ta Thailand..

Kus Kitty

• 28 November 2014 - 22:48

Rob:

He mooi verslag ik zie dat jullie genoten hebben... Ik vond Laos ook echt heel relaxed en mooi. Leuk dat jullie zoveel ondernemen. Nou geniet ze in Ti ta Tailand .... Groet Rob

• 29 November 2014 - 11:38

Amy:

Wat een mooie verhalen mupkes! Gaaf wat jullie daar allemaal hebben gedaan.. en nu lekker in Thailand. Ik ga even jullie nieuwe verslag lezen ;) liep een beetje achter...

Liefsss xxx Amy

• 29 November 2014 - 14:34

Astrid Vd Einden:

Hoi meiden,

Wat weer een supermooie verslag heerlijk om te lezen (a la Rob S stijl haha)Veel gereisd de afgelopen weken veel gezien en gedaan. Nu in Thailand dus doe Jan de groeten. Maak er iets moois van met de Kerst met de meiden.De foto's zijn weer geweldig.

Meiden pas goed op elkaar en geniet er samen van liefs en dikke kus

De mama's

• 30 November 2014 - 01:50

Mariam.vdkolk@live.nl:

hoi meiden,
    Weer kei gaaf om te lezen,!!! Ik vond de apen al leuk maar nu die olifanten...... Lijkt me geweldig!!!
    Goede reis en tot het volgende verhaal.

• 30 November 2014 - 14:33

Paul:

ha meiden,

alweer gefietst !!!! doen jullie thuis nooit ( liever lui .....)
    jullie hebben het goed naar de zin daar Houwe zo!

goede reis verder

Paul