Kambu-ja, oftewel CAMBODJA - Reisverslag uit Kaôh Rŭng (3), Cambodja van Robin en Jill - WaarBenJij.nu Kambu-ja, oftewel CAMBODJA - Reisverslag uit Kaôh Rŭng (3), Cambodja van Robin en Jill - WaarBenJij.nu

Kambu-ja, oftewel CAMBODJA

Blijf op de hoogte en volg Robin en Jill

03 November 2014 | Cambodja, Kaôh Rŭng (3)

Het 2de land want op onze planning stond: Cambodja.

De eerste paar dagen door gebracht in Phnom Phen, de hoofdstad van Cambodja.
Gatverdamme wat hadden we de eerste nacht een smerige kamer!!
We weten inmiddels dat foto's op de boekingssites kunnen liegen maar nondeju deze spande de kroon!!

Snel een ander hotel gezocht na 1 verschrikkelijke nacht en toen als prinsesjes geslapen in een mooi hotel!
Zoals het hoort ;-)

Maar ach, als dit de eerste tegenvaller is dan tekenen wij daarvoor!

Killing fields:
Even een korte historische intro zodat jullie begrijpen hoe ontzettend indrukwekkend dit voor ons is geweest.
'Choeung Ek, ook wel de killing fields of velden des doods genoemd, ongeveer 14 km ten zuiden van Phnom Phen.
Mensen die gevangen waren genomen door de Rode Khmer, waarvan de leider Pol Pot was, werden hiernaartoe gebracht en omgebracht. Om kogels te sparen sloegen de volgelingen van de Rode Khmer kinderen dood door ze tegen bomen aan te slingeren of bij ouderen door hun hoofden met de achterkant van geweren in te slaan. Ook doodbloeden werd veel toegepast. Minimaal 20.000 mensen zijn hier omgebracht tussen 1975 en 1979. Choeung Ek was slechts één van de vele killing fields (velden des doods) in Cambodja. Er zijn er ongeveer 300!!

De organisatie van Pol Pot; de Rode Khmer, is verantwoordelijk voor de dood van ongeveer 1,7 tot 2 miljoen mensen op een bevolking van 7 miljoen, tussen 1975 en 1979 toen de Rode Khmer aan de macht was.

De Cambodjaanse steden werden ontruimd en de bevolking werd gedwongen te verhuizen naar boerderijen op het platteland. Hier moest 12 tot 14 uur per dag worden gewerkt, 7 dagen per week, onder een slavendrijversregime. Het rantsoen was minimaal. Persoonlijke eigendommen moesten ze meestal achter laten. Vele mensen zoals monniken, leerkrachten, artsen, ambtenaren, militairen en intellectuelen werden geëxecuteerd, vaak zonder enige reden. Het dragen van een bril, het in bezit hebben van een boek of kennis van een vreemde taal was voldoende reden voor executie. Soms moesten de mensen een misdaad verzinnen en zich voor de 'verzonnen' misdaad verontschuldigen.

De avond voor de excursie hebben we in ons prinsessen hotel gegeten met 2 meisjes uit Zwitserland, Elena en Julia, die we ontmoet hadden in de slaapbus naar Cambodja.
Samen zijn we naar de killing fields gegaan. Iemand van het hotel met een tuk-tuk bracht ons daar heen en we kregen ook van die hippe 'sars'-kapjes die ze hier allemaal dragen vanwege het vele opwaaiende stof door de slechte wegen. Of soms omdat ze niet bruin willen worden van de zon.

Eenmaal aangekomen bij de killingfields kregen we een handig koptelefoon die in het Nederlands alles vertelde over deze plek.
We kunnen dit niet beschrijven, misschien mensen die bij Auswitsch zijn geweest, kunnen er een beeld van krijgen.

De Rode Khemer is in onze ogen een soort 'Hitler' en misschien nog wel in het kwadraat. Overal waar we liepen lagen massa graven.
Kinderen, vrouwen, mannen, iedereen werd op een gruwelijke manier vermoord door de volgelingen van de Rode Khmer.

Het onbegrijpelijkste was misschien nog wel de 'killing tree'. Hier werden baby's en kinderen bij de benen gepakt en met hun hoofd dood geslagen tegen een boom. Vaak zagen de moeders het gebeuren zodat het daarna 'gemakkelijker' was om hen te doden.

We hebben beiden als eerbetoon een armbandje van ons zelf aan deze boom gehangen, uit blijk van respect en verdriet voor deze verschrikkelijke tijd.

Er was ook een 'Memorial Stupa' waar mensen een bloem of een wierookstokje konden aansteken. In deze stupa liggen vele schedels die gevonden zijn in de velden. Heel veel schedels met een behoorlijk gat... Je kan zelf wel invullen hoe deze mensen om het leven zijn gekomen.

We liepen met z'n 4re naar buiten en waren allemaal stil...
Zelfs een lichte hoofdpijn door het denken en het inbeelden van deze tragedie.

Vervolgens naar de gevangenis geweest waar ze in barre omstandigheden werden vast gehouden. Grote cellen waar ze met tientallen vastgeketend lagen of piep kleine celletjes waar ze alleen zaten.

Indrukwekkende dag was dit.
S'avonds in het hotel werd er door de eigenaar aangeboden om de documentaire te draaien van de killing fields. Samen met de Zwitserse meiden hebben we deze gekeken en vervolgens de indrukwekkende dag afgesloten.

Op naar Shianoukville!
Lets go to the beach-each, lets go get a wave!
Lekker strand en zon, heeeeel veel zon!
Shianoukville aka Lloret de Mar voor de verloren backpackers!
Hier werkt ook veel westers personeel die ooit begonnen waren met backpacken en vervolgens zijn blijven hangen, weken, maanden, jaren!
Early midlifecrisis voor de dertigers hierzo. Wij zijn natuurlijk ook lekker op stap geweest en zijn zelfs mee geweest op een booze-cruise. Eerder een vern**kte oude party boot waar drank- en soort van orgie spellen werden gedaan, jullie wilde onze gezichten niet zien! Maargoed been there than that!

Halloween hier gevierd, natuurlijk overal halloweenparty's, weer een reden om te zuipen voor de 'die hard party people' hier. Maar wij lieten ons niet kennen en toverde onszelf om tot ware 'freaks' want verkleden dat kennen die Brabanders wel!

Ondertussen ook weer de 2 Zwitserse meiden tegen gekomen en weer heel wat andere mensen ontmoet! Ongelofelijk wat sommige al aan avonturen hebben mee gemaakt!

Met de speedboot naar het eiland Koh Rong geweest. Het eiland draait op generators waardoor er niet heel de dag stroom is, je zal vast denken: dat die plekken nog bestaan! Om bepaalde tijden zetten ze de generators uit om energie te besparen, geweldig toch! En het vervoersmiddel? Een waterbuffelo!!! Haha
Prachtig mooi bounty eiland! Heerlijk even bij komen van alle drukke steden en bezienswaardigheden!
Een leuke boottocht gehad, wat gesnorkeld en lekker genoten van de zon!

We zetten onze reis voort... Siem Reap (bekend van de tempel Angkor Wat) en Krati (waar we de Irrawaddy dolfijn hopelijk kunnen spotten) staan op de planning! Geen verkeerd vooruitzicht dachten wij zo ;-) wa gullie?!

Tot over een paar weekjes weer, dan zal ons volgende verslag over Cambodja volgen!

Liefs, Xxx Robin & Jill

(Foto's weer toegevoegd aan het mapje genaamd 'foto's ' links ergens in de balk haha)

Oh ja, lezen is wederom reageren! Ook die stiekeme lezers want we weten dat wel hoor ;-)

• 03 November 2014 - 09:18

Sandra:

hoi meiden,
    heel indrukwekkend om het verhaal van the killingfields te lezen.
    toch nog iets van de geschiedenis opgedaan!!:)
    geniet maar lekker op het bounty eiland hier is het nu herfst.... ik eet wel een bounty en denk aan jullie:)
    dikke knuffel mama/san

• 03 November 2014 - 09:43

Amy:

Hee mupkes!!!

Wat een heftig verhaal zeg! Kreeg er bij het lezen al kippenvel van, verschrikkelijk!
    Spreek jullie nog wel op de app of skype :).. de volgende keer wel nuchter he :D! haahaha..

Fijn om te lezen dat jullie zo genieten saampjes! Pas goed op elkaar

dikke kus van mij en groetjes ook van fonsiiii

• 03 November 2014 - 10:16

Brian:

Hee Chickie's,

Weer een mooi verslag! werd is tijd dat het zuipen een keer aanbod kwam,
    geloof ook niet dat Robin alles eerlijk benoemd. Maar goed....

Heftig verhaal ja! Maar goed om een keer gezien te hebben.
    Ook erg gaaf om Halloween daar eens mee te maken!

Goed zusjes ik spreek jullie nog wel over de App :)

Veel plezier dikke kus Brian

• 03 November 2014 - 10:25

Gino:

Zeer indrukwekkend verhaal, ongelofelijk wat daar gebeurde.
    Vooral heel zielig van die kinderen:(

Haha die kamer was echt te smerig voor woorden, ik had daar niet durven te slapen.

Geniet van de reis samen en pas op elkaar!

X

• 03 November 2014 - 11:58

Anouk Cras:

Ha Meiden,

Wat een verhaal weer! Jullie houden jezelf goed bezig :)
    Vanaf nu is t hier gewoon wind, regen, koud en vroeg donker dus geniet er maar van!
    ennuh doe voor mij ook zo'n schommel op t strand :D

heel veel plezier nog!

x Anouk

• 03 November 2014 - 12:08

Madelon:

Hee meiden,

Pff jeej wat een verhaal zeg, heb echt met verbazing zitten lezen. Lijkt me ook enorm indrukwekkend om dan daar op die plek te zijn, daar krijg je meteen kippenvel van.

Gelukkig ook genoten van de vele drankjes zoals we wel van jullie gewend zijn ;)

Geniet ervan, kussieeee

• 03 November 2014 - 13:16

Anouk:

Chickies,

Klinkt allemaal weer heel goed! Killing fields zijn indd heftig! Maar goed dat jullie nu lekker bij kunnen komen op koh rong... Bietje chille daar ;-)

Have fun!

Xxx

• 03 November 2014 - 17:34

Andreavanbergeijk :

Hey lieve meiden,

Ik vind het weer een TOP verhaal!! Erg indrukkend, enthousiast en leuk met humor geschreven! I love it!! Ga zo door!!

En geniet want the time is really flying with so much fun!!!

Liefs xx Dre

• 03 November 2014 - 20:29

Paul:

Heey Meiden!

zo te zien gaat het erg goed met jullie, eten is zeker goed daar!!
    top dat jullie ook naar een stuk "mindere geschiedenis van het land" zijn geweest!
    verder genieten daar!
    veel plezier.

Paul/Pap

• 03 November 2014 - 21:03

Trudie :

Indrukwekkend!
    Heel veel plezier verder.

Trudie

• 09 November 2014 - 22:27

Marianne En Bernard:

Wat we zoal lezen, een hele mooie en indrukwekkende onderneming.
    Al die mooie en minder mooie indrukken nemen ze jullie niet meer af.
    het verhalenboek wordt alsmaar dikker!! geweldig!!!!

Geniet en pas goed op elkaar!
    Gr. Marianne

• 01 December 2014 - 15:10

Dees:

ppppfffff dat zal wel ff heftig zijn geweest bij de killing fields maar een ontzettend mooi en zeer interessant
    verhaal en toch heel mooi om te lezen ben benieuwd naar jullie 2de verslag over cambodja xx

nou dames geniet nog lekker en tot snel
    dikke knuffels