Tạm biệt Vietnam! - Reisverslag uit Xóm Chiếu, Vietnam van Robin en Jill - WaarBenJij.nu Tạm biệt Vietnam! - Reisverslag uit Xóm Chiếu, Vietnam van Robin en Jill - WaarBenJij.nu

Tạm biệt Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Robin en Jill

25 Oktober 2014 | Vietnam, Xóm Chiếu

Tạm biệt Vietnam, tot ziens Vietnam! We gaan door naar Cambodja!

Allereerst even een terug blik op de afgelopen dagen, weken inmiddels want er is al 1 maand voorbij....

Ga eventjes zitten...

In Hue zijn we op de bus gestapt naar Da Nang waar we eigenlijk stiekem he-le-maal niks hebben gedaan!!
Heerlijk 3 dagen op het strand gelegen, beetje aan ons kleurtje gewerkt en de reis verder uitgestippeld.

Hoi An: wat een geweldige, sfeervolle en gezellig stad! Ook voor een perfect maatpak ben je hier aan het juiste adres!
We hadden 2 nachten geboekt maar van 2 werden het er 4 en van 4 werden het er 6!
Gezellig oud centrum met elke avond een markt, autovrij centrum (dat geeft sowieso meteen een andere sfeer) en overal lampionnen in allerlei verschillende kleuren! Romantisch, knus, hier hebben we ons goed vermaakt!
Een paar dagen fietsen gehuurd en flink wat rond gefietst. Strandweer was het hier helaas niet elke dag! We zitten tenslotte in het regenseizoen, wat niet elke dag te merken is.

Een kookworkshop gedaan! Echt een aanrader!
Wel meteen 5 kilo zwaarder want je krijgt binnen 1 dagdeel onderhand een hele Kerstmaaltijd naar binnen!

In de ochtend zijn we met de kookgroep naar de lokale markt geweest om onze ingrediënten te halen zoals: koriander, bosui, biefstuk, garnalen, noodles, passievrucht, pepers etc.
We kunnen niet uitleggen hoe het daar eraan toe ging maar de smaakpolitie werd er niet vrolijk van!
Gelukkig kochten wij vrij neutralen producten en alles wordt natuurlijk gebakken.... Tenminste... Dat maken we ons vanaf nu maar gewoon wijs haha!

Vervolgens met de boot naar de kooklocatie gevaren. Het begon enorm te regenen, hilarisch, poncho's aan, hoed op en gaan met die banaan!
Want met 30 graden en regen, voelt het aan als een warme douche!
1 geluk, binnen een kwartier is het vaak weer over.

Daar stond ze ons op te wachten, ons Vietnamees kokinnetje 'Thy'! Geweldige vrouw, sprak geen woord Engels maar toverde bij iedereen een lach op z'n gezicht terwijl de tolk ons alles uitlegde.

Ze kookte alle gerechten (4 verschillende) 1 voor 1 voor en vervolgens gingen wij zelf aan het werk en natuurlijk ook opeten ;-). We hebben weer wat foto's toegevoegd van de kookcursus! We krijgen er weer honger van als we ze terug zien!

Ook hebben we natuurlijk weer de cultuurbarbaar uitgehangen: 'My Son Sanctuary'
Dit was een dorp, heel lang geleden, gebouwd door de Hindoes.
Hele andere soort tempels als de Boeddhistische tempels. My Son staat op de Unesco lijst, wel een bezoekje waard vonden wij.

Uiteindelijk werd het toch tijd om Hoi An te verlaten, wel prettig, even een wat vastere plek te hebben gehad bij een super lieve familie die een home stay runde.
(Home stay is een verblijfplek bij mensen thuis, eigen kamer en bed etc alleen de mensen wonen er zelf ook. Eigenlijk heel erg veilig!)

Op naar Nha Trang! Beaches and Paradise werd er verteld over deze plek, en Russen! Schijnbaar dé plek voor de Russen! Robin dacht meteen: VODKA! ;-)

Een behoorlijke busreis achter onze kiezen, zijn we in Nha Trang aangekomen.
Stralend mooi weer, lets go to the beach!
Inderdaad een mooi stukje strand met uitzicht op verschillende kleine eilandjes zoals monkey beach and whale beach.
Nou die monkey beach geloven we voortaan wel, brutale apen.
In Nha Trang zelf zat het inderdaad vol met Russen, zelfs de menukaart was Russisch!
Er wordt hier veel gedaan aan duiken en relaxen, maar wij hebben toch onze voorkeur om te gaan duiken in Thailand dus zijn 2 nachtjes in Nha Trang gebleven, uitgerust van de busrit, ons weer klaar gemaakt voor de volgende busrit naar Saigon! Ook wel bekend als Ho Chi Minh Stad, hoofdstad van Vietnam.

Ho Chi Minh, godsamme wat jammer dat we niet al te veel kunnen shoppen haha! Maar dat denken we op elke plek waar we zijn :-)
Converse, Adidas, Mango, van alles zit hier! Ook Versace en Gucci maar als we dat hadden gedaan waren we voor de kerst alweer thuis haha. Starbucks, Mac Donalds, KFC, alles!

Allereerst ons bus ticket geregeld naar Phnom Pehn (hoofdstad van Cambodja) waar we 26 oktober naar vertrekken.
Toen weer de toerist uitgehangen en tripjes geboekt naar de Mekong Delta en de Cu Chi tunnels.

De Cu Chi tunnels:
Even een kleine historische intro zodat jullie weten wat het een beetje inhoud.
Het tunnelcomplex van Củ Chi is een immens netwerk van ondergrondse tunnels in het district Củ Chi van Ho Chi Minhstad, Vietnam. Het complex is onderdeel van een nog groter tunnelnetwerk dat vrijwel onder het gehele land doorloopt. De tunnels waren de locatie van verschillende militaire campagnes tijdens de Vietnamoorlog.
De mensen leefde onder de grond, 4 meter tot wel 12 meter diep! Je kan je voorstellen dat de omstandigheden niet menselijk waren; slechte lucht, slecht eten, veel ongedierte en geen licht.
Hier bereiden de strijders hun boobytraps voor en maakte ze hun wapens.

Anyway.... Om 8:00 weer paraat om met een busje richting Cu Chi te gaan. Een over-vrolijke reisgids die om 8:30 dood leuk 'if you happy and you know it clap your hands...clap clap' begon te zingen.
Jill werd daar niet bepaald happy van door de nodige vodka die de avond vooraf naar binnen was gewerkt!
Als blikken konden doden....

Aangekomen bij de tunnels werden we eerst geïntroduceerd over de historie. Ongelofelijk. We zijn de tunnels in geweest. Alleen die van 4 meter diep. Bloedheet en groter gemaakt zodat de toeristen er ook door konden.
Gelukkig troffen wij het weer dat er zo'n Amerikaanse fatty zichzelf 'behoorlijk' onderschatte en kwam klem te zitten in de ingang van een tunnel.... Met 3 man sterk die zeug eruit moeten trekken waarbij ze BIJNA d'r broek verloor... Bijna! Thank god dat we dat beeld ook niet op ons netvlies hebben!
Wij gingen kapot! Natuurlijk een filmpje van gemaakt zodat we er hier nog vaker om konden lachen! Mwhaha!

Filmpje:

Vervolgens mochten we schieten op de schietbaan! Wel zo gaaf!! Met een 'carbine' hebben we ff wat kogeltjes geknald! Het was wel een vrouwen pistool maar de machine geweren en ander apparatuur durfde we ons toch niet geheel aan te wagen. Amateurtjes hè ;-)

Robin schieten: http://youtu.be/IGXpBwyNpPU

Jill schieten: http://youtu.be/nHHgdwVpYcc

Mekong delta: een groot netwerk van rivieren die allemaal afkomstig zijn van de mekong rivier.
De mensen leven op en rondom het water.
We zijn naar een paar eilandjes in mekong geweest waar we te gast waren bij de locale bevolking. We mochten zelfs een slang vasthouden... Jill werd daar niet geheel vrolijk van haha check de foto's!
Omdat we de volgende dag naar de beroemde 'floating market' gingen en we al om 6:00 uur!!! eruit moesten, bleven we in de buurt slapen in een hotel.

De wekker ging, zon al op en al bloedheet, op naar de floating market!
Met de boot eenmaal aangekomen leek het eindelijk op een soort makro/sligro groothandel alleen dan op het water.
Allemaal bootjes die fruit en groente verkochten aan de lokale restaurantjes en supermarkten. Aan een grote bamboe stok op de boot, hing bijvoorbeeld een stuk pompoen of sla, daaraan kon je zien wat die boot verkocht.
Leuk om te zien hoe de bevolking zijn etenswaren haalt maar erg 'spectaculair' was het niet.

Ook hebben we gezien hoe een kikker, rat en slang op de bbq werden klaar gemaakt bij de locale bevolking. De waterslang was nog levend, werd uit een emmer gevist, met z'n kop flink tegen de tegels aan geketst en hup! Bbq baby!!!

Er zijn inmiddels wat plannen gewijzigd!
We zijn ietsjes langer in Vietnam gebleven en rekken misschien wat langer uit in Cambodja.
We proberen een beetje te rekken en plannen want.......
We vieren kerst in Thailand @ Koh Phanang!!!!
Nu kunnen we samen met een oud klasgenootje, Andrea, en haar backpack maatje, Anne, in Thailand kerst vieren!
Andrea, ook studente aan het NHTV geweest, heeft bij ons in de klas gezeten en bij het zelfde bedrijf als Robin stage gelopen! Super leuk om hun samen te treffen met kerst in Thailand! Er is daar dan ook een groot kerstfeest/full moon party en we hebben al lootjes getrokken voor een kadootje en een gedichtje! :-D
Wantja... Niemand hoeft met kerst alleen te zijn ;-)

Zo, was een behoorlijk verslag maar zelfs dit is nog maar de helft van wat we meemaken!

Lezen = reageren :-) en foto's zijn weer toegevoegd aan het album!

Veel liefs en groetjes en tot ons volgende verslag, morgen vertrekken we naar Cambodja!!!!

Xxx Robin & Jill

Ps: bij ons wordt de klok niet verzet dus voor diegene die ons via whatsapp wel eens een bericht sturen, nu is er 6 uur tijdverschil (6 uur later dan in Nederland)

• 25 Oktober 2014 - 15:11

Tim R:

Hej Robin en Jill.,

Ziet er gaaf uit zeg.... krijg weer vakantie kriebels.... Cambodja en Vietnam vallen bij mij onder de noemer "apenlanden", (niet racistisch bedoeld) idd landen waar de apen vervelend zijn en over straat lopen!!! maar als ik de foto's zie en de verhalen lees....mwha klinkt best/uitermate goed!!! Veel plezier geniet van het ongetwijfeld heerlijke eten
    9geen hamburger/pizza/frietjes meer voor jullie hoop ik de komende weken)..... want die brabantse hamburger/bier billen....... hahahahaha

succes groet,

Neef tim

• 25 Oktober 2014 - 17:11

Mandy:

Echt super gaaf wat jullie daar allemaal doen en super leuk om mee te maken dus dames geniet er maar goed van. Dikke kus en nog veel plezier. xx

• 25 Oktober 2014 - 18:08

Jos:

Ha stelletje fluiten! Ik (met een aandachts capiciteit van een demente struikrover) heb het helemaal gelezen en met plezier!! Wat een vette reis en voorlopig nog niet over! Hier mis je niks dus geniet er nog maar flink van! Heel veel plezier nog en ik zie mijn cadeautje met kerst wel verschijnen

• 25 Oktober 2014 - 18:12

Jos:

ik mis de helft haha geen zin om opnieuw te gaan typen dus kus uit het zonnige best (grapje natuurlijk hier is het regenseizoen ook begonnen) enjoy! Xxx

• 25 Oktober 2014 - 18:53

Marloes Van Geffen:

haha ik zie nu pas dat ik al heel veel fotos kan bekijken.. slapert ben ik! hebben jullie mijn andere bericht ontvangen, hij staat er nu niet bij.nl.. xxxx

• 25 Oktober 2014 - 18:56

Marloes Van Geffen:

pffff heel mn verhaal staat er niet meer op. had wel zo mn best gedaan op mn telefoontje. geniet er iig van meiden, voordat je het weet bende alweer kerst aant vieren met zn 4tjes!! xx

• 25 Oktober 2014 - 19:39

Sam:

Top verhaal weer dames! Erg leuk om zo mee te kunnen genieten van jullie avonturen! Xx Sam

• 26 Oktober 2014 - 02:38

Andrea!:

hahahaha ik ga weer stuk om jullie verhaal! Heel leuk weer! Geniet en zie jullie met kerst! Hohohooooo!!!! Dus drink die fles leeg want het is kerstfeest!!! Xxx

• 26 Oktober 2014 - 09:23

Kim S:

Nou dit is weer een heel verslag dames! Nu zijn we weer op de hoogte van jullie fantastische avontuur! Geniet ervan!

X Kim & Michiel

• 26 Oktober 2014 - 12:25

De Mama's:

Hee lieve schatten,

Wat was het weer leuk om jullie verslag te lezen. Wat een mooie foto!s hebben jullie gemaakt. De reisplanning loopt nog voorspoedig zien wij en de kerst is ook al ingevuld wel gezellig dat je de kerst met zijn viertjes in Thailand viert.Jullie hebben wel een prachtige bungalow geboekt hebben de foto's gezien.Wij zijn benieuwd wat jullie in Cambodja gaan ondernemen en natuurlijk ook de foto's.

Nou dames geniet ervan en we kijken al weer uit naar het volgende verslag!!!

Liefs xxxxxxx

• 26 Oktober 2014 - 13:11

Luuk En Mariet:

Hee Robin en Jill,

Super grappig verhaal! Helaas slaan wij Vietnam over, maar klinkt in ieder geval goed (vooral grappig, Amerikanen op Youtube!)

Wij vertrekken morgenochtend alweer uit Cambodja, en jullie komen hier morgen aan. Jammer want een biertje was erg gezellig geweest! Laatste 5 dagen enorm gechilld op het eiland Koh Rong (vanuit Sihanoukville), wit strand, groene zee, jungle, barretjes en alleen maar backpackers, aanrader!

Heeeel veel plezier en we zijn benieuwd naar jullie verhalen over Cambodja en Laos. Wij zijn in ieder geval fan van Laos (mocht je nog iets willen weten, even appen :-) )

X

• 26 Oktober 2014 - 14:07

Gino:

Super leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben.
    Jullie hebben het er maar druk mee hoor:)

Fijn dat kerst ook al vast staat, dan hebben jullie iets om na uit te kijken.

Heel veel plezier en let goed op elkaar!

X

• 26 Oktober 2014 - 14:33

Sjors En Danique:

Hee dames!
    Weer een heerlijk verhaal om te lezen, wat een ervaring.
    Iets om jaloers op te worden ;)
    Fijn dat jullie je vermaken, maar dat hadden we ook niet anders verwacht.
    Lekker strand, zonnetje en af en toe wat regen, cultuur snuiven en vooral veel lachen.
    Veel plezier in Cambodja en we kijken uit naar het volgende verslag!
    Liefs Sjors en Danique

• 27 Oktober 2014 - 08:10

Madelon:

Wat leuk meiden! Super leuk om te lezen :) geniet ervan en heel veel plezier!

X Madelon

• 27 Oktober 2014 - 10:35

Papa:

Prachtige vakantie foto's. Ik ben een beetje jaloers zoals onze schoonmaaksters op het gemeentehuis. De groeten van Ardie en haar levenspartner ( zij maakt schoon op het gemeentehuis en zij kent Astrid en Pieternel goed ). Het eten zag er geweldig uit (hmmmmm). Vooral die soep. Maar het uitzicht op het strand toen jullie gingen eten was geweldig. Groot gelijk dat jullie je niet vasthouden aan de geplande dagen. Als het fijn, leuk en gezellig is lekker blijven waar je bent. Geniet van elke dag. Zoasl ik uit je verhaal heb kunnen opmaken gaat het alweer een beetje beter en zelfs de goede kant op. Ja ja de 1e maand zit er al op...Nu zie je hoe vlug het allemaal gaat. Ik weet niet of Sinterklaas nog bij jullie komt ( een beetje uit de richting van Spanje ) maar ik neem aan dat jullie wel voor elkaar een kado kopen hahaha. In Best is het nog steeds het zelfde. Er wordt flink aan het centrum gewerkt want de burgemeester wil het klaar hebben als jullie terugkomen. Met deze jonge gaat het ook goed en ben volop met het Pensioenfonds aan het kijken of ik vanaf 2015 een "beetje" ruimer kan gaan leven (hiep hiep). Jij en Brian in 2015 lekker werken en ik op Rhodos op een appartement mijn lunch opeten hahaha en natuurlijk op een off the road de bergen in.....heerlijk. God weet kom ik in die bergen nog een griekse god tegen ( yes yes yes ) Maar ja ik zit nu op mijn werk weg te dromen en de werkelijk is dat ik nu weer aan de gang moet. Meiden veel plezier en tot horens. Groeten Papa xxxxx

• 27 Oktober 2014 - 10:46

Mir:

Hey meiden,

Gaaf hoor om dit te lezen en voor jullie om mee te maken. Vreselijk stoer dat jullie in die tunnels zijn geweest!! Lijkt me dood eng. Ik had net als dat meisje vast kunnen komen zitten alleen al door angst. Hoe zo claustrofobisch?? !! :)
    Veel plezier en op naar het volgende reisverslag.

xxx Mir

• 27 Oktober 2014 - 12:47

Elisan:

Hoi lieffies!
    Wat een mooi verhaal weer om te lezen, zoals ik al eerder schreef, geboren verslaggeefsters! Met de foto's erbij maken wij ook een beetje deze vakantie mee!
    Alleen is het hier zo meteen, bladeren opruimen in de tuin, niks geen wijds uitzicht op stranden en zee maar vandaag wel een mooie blauwe lucht!
    Gisteren verjaardag van Tatum gevierd, die is woensdag a.s. echt jarig en alweer 7! jaar
    En zoals je inmiddels gelezen hebt Robin, worden wij weer opa en oma! Ons Kristel is in verwachting, (2.5 mnd) en krijgen wij volgend jaar weer een heerlijk kleinkindje om van te genieten!! Yes yes!!

We genieten van jullie verhalen die jullie met ons allemaal delen! Voor de papa's en de mama's, wat zullen jullie trots zijn op jullie meiden die toch maar zo'n reis maken, memories for ones in a lifetime!!?

Liefs en dikke kus,
    Elisan

• 01 December 2014 - 15:05

Dees:

hoi jilleke en robin !

woow wat maken jullie een mooie reis mee en jill je kan echt goed schrijven je kan je helemaal inbeelden wat je vertelt top meid !!

nou hier weinig nieuws dikke knuffels van uit t saaie best